Afazja w literaturze przedmiotu definiowana jest
różnorako. Zarówno w zakresie nomenklatury jak i klasyfikacji. W klasycznym
ujęciu afazja rozumiana jest jako „zaburzenie języka związane z brakiem
wykształcenia się kompetencji, ich wykształceniem się w stopniu
niewystarczającym do prawidłowej realizacji wypowiedzi lub z rozpadem systemu
komunikacyjnego” (WHO). Taka optyka patrzenia nie oddaje jednakże istoty
zaburzeń czy deficytów, które obserwujemy w przypadku dzieci. W tej grupie
pacjentów mówimy o nieprawidłowym rozwoju mowy, braku jej integracji, w
przeciwieństwie do osób dorosłych, u których zaobserwować można
dezintegrację mowy. Afazja jest zatem specyficznym zaburzeniem rozwoju mowy
wynikającym z zaburzeń wrodzonych lub nabytych powstałych w okresie prenatalnym,
perinatalnym lub postnatalnym i nie jest konsekwencją innych zespołów
zaburzeń. Do przyczyn wrodzonych najczęściej zalicza się
nieprawidłowości w pierwszym trymestrze ciąży,
spowolnienie lub zaburzenia mielinizacji włókien nerwowych lub nieprawidłowy
rozwój dróg nerwowych odpowiedzialnych za mowę. Wśród przyczyn nabytych
wyróżnia się czynniki egzogenne (np. urazy czy schorzenia mózgu). O afazji
nabytej mówimy wówczas, gdy dziecko osiągnęło jakąś sprawność językową, po czym
nastąpiła jej utrata. Dochodzi do rozpadu systemu komunikacyjnego, czyli
dezintegracji mowy. Dziecko traci posiadane umiejętności językowe, następnie
obserwujemy wstrzymanie lub opóźnienie dalszego rozwoju mowy. Proces ten
następuje pomiędzy 2 a 6- 7 r.ż. Afazja wrodzona zaś objawia się brakiem lub
opóźnieniem rozwoju mowy dziecka, u którego wcześniej nie zaobserwowano jej
prawidłowego rozwoju.
Analizując literaturę przedmiotu, można
dokonać następującej klasyfikacji:
a. alalia ( do końca 1 r.ż.)
b. niedokształcenie mowy o typie afazji (
od 2 do 6 r.ż.)
c. afazja dziecięca ( po 6 r.ż.)
Zgodnie z kryterium objawowym, literatura
przedmiotu wyróżnia trzy odmiany afazji rozwojowej:
afazję typu ekspresyjnego, typu
percepcyjnego i percepcyjno- ekspresyjnego (mieszaną).
Kryteria diagnostyczne afazji dziecięcej
typu ekspresyjnego obejmować będą wczesne ujawnienie się deficytów, niższy
stopień rozwoju języka w porównaniu z dziećmi w danym wieku, prawidłowości
związane z rozwojem słuchu, normą intelektualną, brakiem deficytów poznawczych,
uszkodzeń obwodowych mechanizmów mowy oraz deficytów neurologicznych. Ponadto,
narządy artykulacyjne zbudowane są prawidłowo. W afazji typu ekspresyjnego
dochodzi do zaniku lub niewykształcenia mowy spontanicznej, często przy dobrym
jej rozumieniu. Dysfunkcja obejmuje zdolność mówienia, nazywania i
powtarzania. Zaobserwować można także niezgrabność ruchową,
występują trudności w kontaktach społecznych, deficyty koncentracji uwagi.
Wypowiedzi dziecka są krótkie, czasami nie mówi wcale lub niechętnie się
wypowiada, szczególnie na forum. Buduje zdania proste. Często niezrozumiałe dla
otoczenia. Może nadużywać tych samych słów. Struktura zdania jest zaburzona,
dziecko popełnia liczne błędy składniowe (np. nieprawidłowa fleksja,
opuszczanie końcówek wyrazu). Występują metatezy, substytucje i zniekształcenia
fonetyczne. Rozumie jednak polecenia i adekwatnie na nie reaguje. Problem może
sprawiać rozumienie zdań złożonych. Słownictwo dziecka jest ubogie. Pojawiają
się także trudności w nazywaniu przedmiotów, dziecko często stosuje nazwy
zastępcze lub charakterystyki funkcjonalne. Ponadto, przejawia
trudności w nauce. W konsekwencji pojawiają się zaburzenia emocjonalne,
niekiedy także zaburzenia zachowania będące efektem deficytów komunikacyjnych.
W afazji typu percepcyjnego występuje
zaburzenie rozumienia mowy pomimo prawidłowego słyszenia dźwięków mowy. Dziecko
słyszy i mówi, jednakże nie rozumie znaczenia słów czy przekazów słownych. Mowa
spontaniczna jest zachowana, często występuje wielomówność.
W zdaniach pojawiają się agramatyzmy.
Wśród objawów wtórnych zaobserwować można zaburzenia zachowania, społeczne czy
emocjonalne.
W afazji mieszanej zaburzone jest
rozumienie mowy, zniekształceniu ulega artykulacja wyrazów, występują deficyty
w obszarze ekspresji mowy, pojawiają się błędy artykulacyjne przy zachowanej
prawidłowej wymowie pojedynczych głosek. Dziecko buduje nieprawidłowe zdania, w
których występują kontaminacje, metatezy, inwersje czy asymilacje. Wśród
objawów wtórnych najczęściej wymienia się: zaburzenia społeczno- emocjonalne,
nadpobudliwość ruchową z deficytami uwagi.
Terapia afazji prowadzona jest przez
logopedę lub neurologopedę. Istotnym jest jednak wsparcie psychologiczne
dziecka, a także oddziaływania psychopedagogiczne mające na celu zniwelowanie
dysfunkcji emocjonalnych czy w obszarze zachowania. Dobra terapia to zatem ta,
która koncentruje się na holistycznym postrzeganiu afazji.
Autor: Tomasz Kuta
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz