Według jego koncepcji, ludzie twórczy są:
1. stanowczy, posiadają cechy przywódcze, dominatywni,
samowystarczalni i aktywni;
2. mniej formalni, mniej zahamowani i mniej konwencjonalni;
3. posiadają silną motywację, posiadają zapał do pracy i
umiłowanie dla niej;
4. niezależni;
5. konstruktywnie krytyczni, mniej zadowoleni z połowicznych
rozwiązań;
6. elastyczni, mają szerokie zainteresowania i dużą wiedzę;
7. emocjonalnie i uczuciowo chłonni, entuzjastyczni, witalni
i subiektywni;
8. mają estetyczny stosunek do świata;
10. mają kobiece zainteresowania i brak męskiej
agresywności;
11. introwertyczni;
12. emocjonalnie niezrównoważeni
(por. S. Popek, Kwestionariusz twórczego myślenia,
Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 16)
Ważnym w dyskursie zdaje się być głos Szopińskiego. Profesor
poszukując osobowościowych cech ludzi kreatywnych na podstawie badań
węgierskiego psychologa Mihály Csikszentmihalyi, wskazuje jako zasadnicze,
łączenie u ludzi kreatywnych przeciwieństw: dziecięcej spontaniczności i
mądrości, posiadanie zdolności godzenia podejścia zabawowego z dyscypliną.
Jednostki twórcze, cechuje ponadto pokora i duma, potrafią one subtelnie
balansować pomiędzy rzeczywistością a fantazją, posiadając przy tym niezwykłą
energię psychiczną, pozwalającą im na odprężenie i spokój. Ludzie kreatywni
unikają sztywno przypisanych ról, są otwarci i wrażliwi, niekiedy również
niezależni i buntowniczy. Jak ujawnia Mihály Csikszentmihalyi, słowem, które
odróżnia osobowość jednostek kreatywnych od niekreatywnych jest
"kompleksowość". "Kompleksowi" łączą przeciwieństwa,
uruchamiają różnorodne cechy, funkcjonują bez poczucia winy- intensywnie,
potrafią wykorzystać swoje zasoby zgodnie z potrzebą sytuacji . Poruszają się
oni w spektrum między introwersją a ekstrawersją, wnoszą do swojej pracy pasję,
która pozwala im na realizację założonego celu.
(por. J. Szopiński, Więź rodziców a kreatywność dzieci,
Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2016, s. 50)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz