środa, 14 sierpnia 2019

Porady logopedyczne - apraksja




            Zburzenia mowy i artykulacji mają przed nami, w logopedycznym świecie, jeszcze wiele tajemnic dotyczących ich patomechanizmów, ale również sposobów diagnozy i terapii. Jednym z takich zaburzeń jest niewątpliwie apraksja mowy, której zdiagnozowanie bez specjalistycznej wiedzy może okazać się trudne, a nawet niemożliwe. Praksja, która ma swoje źródło na poziomie kory mózgowej, to umiejętność wykonywania celowych ruchów (tu: narządów artykulacyjnych) oraz ich planowania i programowania. Wszystkie wskazane przeze mnie czynności mają jeden cel – powstanie dźwięków, produkcję mowy, umożliwienie aktu wykonawczego. 



            Należy rozróżnić apraksję mowy od apraksji oralnej. O apraksji oralnej mówimy wtedy, gdy pacjent nie potrafi wykonać ruchów narządów artykulacyjnych, a więc ćwiczeń uchodzących za typową rozgrzewkę logopedyczną (np.: tak zwana pionizacja języka czy zaokrąglenie warg). Apraksja mowy oznacza szerszy kontekst zaburzenia. To nieprawidłowość w zakresie planowania i programowania ruchów narządów artykulacyjnych, które służą produkcji mowy, czyli zadań, za które jest odpowiedzialna lewa półkula mózgu. Uogólniając, można scharakteryzować apraksję mowy jako zaburzenie językowe o charakterze motorycznym.

            Apraksja mowy współwystępuje nie tylko z apraksją oralną, ale i afazją, dyzartrią czy chorobami neurodegeneracyjnymi. U dzieci natomiast towarzyszy między innymi zaburzeniom ze spektrum autyzmu czy afazji ruchowej. Apraksja może być również wyizolowanym zaburzeniem językowym. Trudność diagnostyczna apraksji mowy wynika także z jej niezależności w stosunku do innych funkcji językowych: rozumienia, nazywania, czytania i pisania, które przebiegają prawidłowo w tym zaburzeniu. W gabinecie logopedycznym najczęściej można pomylić apraksję mowy z dyslalią złożoną (w ujęciu Kaczmarka – dyslalią wieloraką) ze względu na liczne błędy artykulacyjne w mowie spontanicznej. Należy pamiętać, że apraksję mowy będzie charakteryzował brak stałości popełnianych błędów.[1]

            Najtrudniejszym materiałem językowym dla osób z apraksją mowy będą sylaby zamknięte, wyrazy wielosylabowe oraz zbitki spółgłoskowe, choć substytucje i zniekształcenia głosek mogą występować nawet w wyrazie dwusylabowym czy pojedynczej sylabie. Zaburzeniom o charakterze stricte językowym będą towarzyszyły nieprawidłowości z zakresu prozodii oraz płynności mowy. W przypadku wielu pacjentów może być konieczne wprowadzenie komunikacji wspomagającej ze względu na liczne substytucje i zniekształcenia głosek, które uniemożliwią zrozumienie komunikatu pacjenta, a w konsekwencji spowodują niemożność skutecznego językowego porozumienia się z odbiorcą. Wspomaganie komunikacji językowej pacjenta z apraksją mowy będzie odbywało się równolegle z programowaniem przez logopedę nowych wzorców artykulacyjnych.

                        
Autor: Mateusz Borys



[1]Pacjent może realizować prawidłowo głoskę w sylabie, ale nieprawidłowo, gdy ta sylaba znajdzie się w wyrazie, np.: [ty] -> [ty], ale [buty] -> [buby].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz