środa, 3 lipca 2019

Porady logopedyczne — sygmatyzm międzyzębowy


  


Jednym z najczęstszych zaburzeń mowy u dzieci jest sygmatyzm miedzyzębowy, inaczej mówiąc: seplenienie. Ta wada artykulacji polega na tym, iż dziecko, wymawiając głoski szeregu syczącego: [s], [z] ,[c] [dz][1] — wkłada język między zęby. Niekiedy możemy dostrzec seplenienie, gdy dziecko wymawia szereg ciszący: [ś], [ź] ,[ć], [dzi] oraz szereg szumiący: [sz], [cz], [ż], [dż].

Gdy zauważymy taką nieprawidłowość w artykulacji u dziecka, od kiedy powinna być rozpoczęta terapia logopedyczna? Już od 3 roku życia! Błędne jest rozumienie, iż dziecko ma jeszcze czas i dopiero od czwartego czy piątego roku kwalifikuje się na zajęcia logopedyczne, to wyobrażenie wynika z braku znajomosci pojawiania się głosek w rozwoju mowy. Jeśli jednak 4-letnie dziecko substytuuje (zamienia) głoski szumiące na syczace, wymawiając „syba” (nie wkładając przy tym języka między zęby) zamiast „szyba”, to nie musi uczęszczać na zajęcia logopedyczne, ponieważ ma jeszcze czas, aby, głoska [sz] pojawiła się w naturalnym rozwoju mowy. Głoski szumiące pojawiają się w piątym roku życia. Gdy się prawidłowa realizacja głoski [sz] nie pojawi, wtedy jak najbardziej terapia logopedyczna jest zasadna.

Jakie są przyczyny sygmatyzmu międzyzębowego? Geneza może być rożna, niekiedy jest to zbyt długie korzystanie ze smoczka (zdaję sobie sprawę, jak niekiedy trudno rodzicom wyegzekwować zakończenie przyjaźni dziecka ze smoczkiem, jako uspokajaczem lub „zasypiaczem”, jednak jest to niezbędny krok, aby terapia logopedyczna była skuteczna. Są różne podglądy na temat tego, kiedy powinno się usunąć smoka, większość specjalistów jest zgodna, że na pewno po 18. miesiącu życia, dzieci ze smoczka już nie powinny korzystać); nieprawidłowa budowa języka; za krótkie wędzidełko, które kwalifikuje się do podcięcia. Może być to również wada zgryzu.

Pamiętajmy, że odnośnie terapii logopedycznej, ostateczną decyzję podejmie logopeda lub neurologopeda po diagnozie dziecka, wywiadzie z rodzicami oraz zapoznaniu się z dokumentacją medyczną (badaniami). Dlatego, jeśli tylko coś nas niepokoi w mowie, rozumieniu naszego dziecka, nie czekajmy, im wcześniej rozpoczniemy terapię logopedyczną, tym szybciej zlikwidujemy wadę artykulacyjną.

Autor: Paweł Majcherczyk



[1] Pozwalam sobie na niefonetyczny zapis głosek, aby był dla wszystkich czytelny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz